Escalfament

L’escalfament és un conjunt d’activitats i exercicis que serveixen per preparar l’organisme abans d’un esforç important (part principal de la sessió, competició, etc) amb la finalitat de posar l’organisme a punt. És una part important dins una sessió d’entrenament o d’educació física.

S’ha de realitzar com una rutina, de manera correcta i amb una bona actitud física i psicològica. Les característiques de l’escalfament depenen fonamentalment del tipus d’esport, de l’individu i de les condicions ambientals.

Quins són els efectes d’un escalfament sobre l’organisme?:

1) A nivell fisiològic:

– Augment de la temperatura (corporal i muscular) i irrigació sanguínia.
– Millora de l’elasticitat muscular.

2) A nivell mecànic:

– Millora de la coordinació entre els músculs agonistes i antagonistes, i la capacitat de relaxació dels antagonistes.
– Augment de la velocitat de contracció.

3) A nivell psicològic:

– Augment del grau d’atenció i percepció visual.
– Augment de la concentració i la motivació.

4) A nivell profilàctic: Evitar que es produeixin lesions.

Parts d’un escalfament:

Es divideix en dues parts: una de general i una altra d’específica.

a) General:

– Carrera o cursa continua és l’exercici inicial. Serà suau a l’inici però progressivament anirà pujant d’intensitat. Segons l’objectiu final, també es pot treballar mitjançant un joc.
– Exercicis de mobilitat articular, de braços, tronc i cames en ordre ascendent o descendent.
– Progressius.
– Estiraments dels principals grups musculars en ordre ascendent o descendent.
b) Específica:

Es realitzen els moviments i els gestos tècnics que es faran en l’activitat o en la competició. No escalfa igual un nedador que un maratonià o un llançador de pes.

Els seus objectius són:

– Acostumar als músculs específics als moviments de competició o entrenament.
– Millorar els encadenaments tècnics.
– Centrar l’atenció de l’esportista en els moviments de competició.

Normes d’un escalfament:
1.- Progressiu.

2.- Adequat a la climatologia, a l’hora del dia , a la condició física de l’alumnat i a l’esforç posterior.

3.- No improvisat.

4.- Motivant i lúdic sobretot en les classes d’Educació física.

5.- Dinàmic i variat.

6.- Predominantment aeròbic.

7.- No ha de tenir una durada excessiva (entre 10 i 60 minuts).

8.- L’ordre dels exercicis ha de ser de generals a específics.

9.- Individual.

10.- El temps entre l’acabament de l’escalfament i la competició o part principal de la sessió no ha de ser massa llarg (màxim 20 minuts aprox.) perquè sinó desapareixen els beneficis realitzats per l’escalfament.

stretching_and_warming_up_is_essential_to_a_quality_workout

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s